loading...
خانه خبر(جی 10)
آخرین ارسال های انجمن
دانشجویان پزشکی بازدید : 81 چهارشنبه 13 اسفند 1393 نظرات (0)

خانه خبر(جی 10):اگر شما هم عادت به پرخوری و ریزه خواری دارید ، برای جویا شدن علت و رفع آن ها با ما همراه باشید.

9 قلق لاغری !!!

آیا پرخوری عادت روزمره تان شده ؟ حتما کشوی میز محل کارتان هم پر است از تنقلات رنگارنگ و خوشمزه. ارام و قرار هم ندارید تا زودتر کار همه آن ها را یک سره کنید ؟ پای صحبت دکتر رضا راست منش ، متخصص تغذیه می نشینیم تا قلق های کنترل اشتها و کم خوری را به ما یاد دهد.

-آقای دکتر اول بفرمایید اصلاً چرا پرخوری می کنیم ؟

نحوه انتخاب غذا و عادات غذایی توسط خانواده ها به فرد آموخته می شود. پیش فرض هایی درباره علل پرخوری در برخی از افراد مانند عوامل ژنتیکی ، فرهنگی و نژادی وجود دارد اما سهم فرهنگ پر رنگ تر از سایر موارد است. مطالبی منتشر می شود که در آن به کشورهایی که از لحاظ پر خوری معروف هستند اشاره می شود. یکی از این کشورها ، کشور خودمان است. خوشبختانه یا شاید هم متأسفانه ، غذاهای سنتی ما و طعم آن ها اشتها آور است و در این بین ، تبلیغات جدید و روش های پخت و پز غیر ایرانی هم به تنوع غذاها و رغبت بیش تر برای خوردن بین مردم افزوده است.

-آیا راهی وجود دارد تا بتوان از این پرخوری جلوگیری کرد ؟

قلق اول : گرسنگی طولانی ممنوع

بسیاری از افراد برای لاغر شدن به مدت طولانی از خوردن غذا پرهیز می کنند ، این کار کاملاً اشتباه است چون در دراز مدت اثری معکوس دارد ، فرد دیگر قادر به ادامه این روند نیست ، شروع به پرخوری می کند و نتیجه بر عکس می گیرد !

قلق دوم : تقسیم وعده های غذایی

برای بعضی از افراد ، نخوردن غذا در طول روز امکان پذیر نیست و اصلاً نمی توانند جلوی گرسنگی و پر خوری شان را بگیرند. برای مقابله با این حالت ، توصیه می کنم غذای روزانه را در چند وعده تقسیم کنند. به جای سه وعده همان مقدار غذا را در شش وعده میل کنید ، البته اگر وعده ها کم کالری باشند به لاغرتر شدن نیز کمک زیادی خواهند کرد. در این میان استفاده از میوه ها به جای تنقلات ، کمک زیادی به جلوگیری از گرسنگی می کند.

قلق سوم : مشغول بودن در طول روز

افرادی که در خانه می مانند و دسترسی بیش تری به یخچال و محتویات آن دارند ، بیش تر سراغ خوردنی می روند. توصیه می کنم در طول روز خودتان را به کاری مشغول کنید که متوجه گذشت زمان نشوید ، موسیقی گوش دهید ، فیلم نگاه کنید یا برای قدم زدن به پارک یا یک مکان تفریحی بروید. بهترین راه برای پر کردن اوقات بیکاری ، ورزش هوازی است.

قلق چهارم : کاهش استرس

برخی از پرخوری ها ناشی از استرس است. برای کنترل پرخوری در این موارد لازم است مهارت های کافی درباره کنترل استرس را آموخت ، مثلاً نفس عمیق کشید یا از روش ورزشی ریلکسیشن استفاده کرد. وقتی پرخوری آغاز می شود توصیه می کنم از مواد کم کالری برای خوردن استفاده کنید. ورزش هم در جلوگیری از پرخوری های استرسی نقش مهمی دارد.

قلق پنجم : رو به رو نشدن با غذاهای اشتها آور

وقتی از جلوی قنادی ، بستنی فروشی و مغازه هایی با خوراکی های رنگارنگ عبور می کنید بی اختیار ترشح بزاق افزایش می یابد و شاید چشم پوشی از آن ها به راحتی برای افراد پر خور میسر نباشد اما دست کم می توانید کم تر با این نوع غذا ها رو به رو شوید. توصیه می کنم فریزر خود را از بستنی پر نکنید یا مواد خوراکی که باعث افزایش اشتها می شوند ( مانند ترشی جات مختلف سر سفره ) را محدود کنید یا نگه داشتن پنیر پیتزا در یخچال را کنار بگذارید. تفاوت غذاهای کم کالری و پر کالری را یاد بگیرید و هنگام خرید ، انواع کم کالری را انتخاب کنید. از تزئین زیاد غذا هم پرهیز کنید چرا که رنگ و بوی خوب غذا اشتهای تان را دو چندان می کند.

قلق ششم : جایگزین کردن

نیم ساعت قبل از غذا یک تا دو لیوان آب بنوشید یا سبزیجات و سالاد بدون سس میل کنید ، این کار کمک می کند تا حجم معده شما پر شود و هنگام غذا خوردن احساس سیری داشته باشید. از لبنیات و شیر کم چرب هم به جای انواع پر چربش استفاده کنید.

قلق هفتم : انتخاب کوچک ترین ها

می بینم که به رستوران رفته اید و نمی توانید ببینید دیگران هر غذایی را که می خواهند می خورند و شما مجبورید نظاره گر باشید ! به جای کشمکش درونی سعی کنید کوچک ترین و کم ترین مقدار غذا را سفارش دهید. مثلاً ب جای پیتزای خانواده ، مینی پیتزا درخواست کنید و به جای نوشابه های گازدار از نوشابه رژیمی استفاده کنید. فقط در رستوران یک برتری نسبت دیگران در انتخاب غذا دارید و آن هم این است که تا دل تان می خواهد می توانید سالاد و سبزیجات میل کنید ، مشروط بر این که به آن سس نزده باشد.

قلق هشتم : چنگال به جای قاشق

به تفاوت قاشق و چنگال توجه کنید. با چنگال می توانید فقط مقدار کمی غذای داخل بشقاب را بردارید و با این کار ، غذای شما دیرتر تمام می شود و طول دادن غذا خوردن ، احساس سیری را تکمیل می کند.

قلق نهم : وسایل برقی خاموش !

غذا خوردن مقابل تلویزیون در کشور ما رایج است. چند سالی است که نوع دیگری از آن یعنی غذا خوردن مقابل کامپیوتر ، تبلت و موبایل هم رواج یافته است. وقتی در این حالت غذا می خورید متوجه مقدار غذای مصرفی نمی شوید و به پرخوری کمک می کنید ، پس وضعیت کنونی را اصلاح کنید ؛ سر سفره بنشینید و با آرامش کامل غذای تان را میل کنید.

-از تزیین زیاد غذا هم پرهیز کنید چرا که رنگ و بوی خوب غذا اشتهای تان را دو چندان می کند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
سایت تفریحی و خبری خانه خبر (جی10) خوش آمدید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 20730
  • کل نظرات : 271
  • افراد آنلاین : 172
  • تعداد اعضا : 3948
  • آی پی امروز : 446
  • آی پی دیروز : 235
  • بازدید امروز : 3,180
  • باردید دیروز : 1,292
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 9,590
  • بازدید ماه : 39,900
  • بازدید سال : 282,325
  • بازدید کلی : 9,709,680
  • کدهای اختصاصی
    خانه خبر